Ta kontrollen över vardagen

 

En vanlig vardag består av små kamper. Och med så mycket som ska göras varje dag är det inte konstigt att någonting glöms eller skjuts åt sidan. Det värsta är när det som misskötts är förhållandet och familjen. Hur kan ni återfå kontrollen över er vardag?

Rutiner

Mycket hänger faktiskt på att man har rutiner. Det låter kanske tråkigt, men våra hjärnor älskar rutiner. Det är därför det är så svårt att sluta göra vissa saker som vi eller hjärnan, såsom att fika på kvällarna eller smygröka när barnen har lagt sig. Det tar flera månader för en hjärna att normalisera en ny rutin såsom en flytt eller nya arbetsuppgifter.

Om du sitter i en situation med många förändringar kan du behöver fler rutiner i vardagen. Det kan vara att ha en specifik städ- och tvättdag. Att ni alltid äter tillsammans vid bordet eller att ni börjar kliva upp vid samma tid varje dag (även helger!). När en rutin väl har satt sig går det per automatik och plötsligt känns det som det finns mer tid över till annat!

Skriva

Att föra dagbok och skriva ned sina tankar har vi gjort sedan vi uppfann skrivkonsten. Det är ett sätt att avreagera oss, för att minnas viktiga saker och för att tömma hjärnan på besvärliga tankar. Det är lättare att släppa det jobbiga om du har fått skriva ned det. Det finns redan nedpräntat på papper så hjärnan behöver inte påminna dig om det om och om igen. Skaffa en tålig anteckningsbok, det finns varianter som är lite mer riv- och vattentåliga än normala anteckningsböcker.

I slutet på varje dag skriver du en summering eller punktlista. Skriv ned det dåliga men skriv ned lika många goda saker som har hänt. Du kan släppa det dåliga och fokusera på allt det goda du finner i vardagen. Ett bättre och lättare sinne är lugnare och gladare!